Rosti (Rösti w oryginale) to tradycyjne, szwajcarskie placki z grubo tartych gotowanych ziemniaków. Piszę „placki z ziemniaków” celowo, bo rosti nie są plackami ziemniaczanymi w tradycyjnym rozumieniu i przez to często są z nimi mylone, również przez profesjonalnych kucharzy i szefów kuchni. Więcej o rosti dowiesz się <<TUTAJ>>. Wcale niełatwo jest usmażyć rosti – trudno jest uformować placek z samych ziemniaków bez dodatku jajka i mąki, a jeszcze trudniej przewrócić go na drugą stronę.

Warto jednak podjąć próbę, by przekonać się, że rosti smakują wyjątkowo. Tradycja jedzenia rosti w Szwajcarii przetrwała do dzisiaj – nadal cieszą się one niezwykłą popularnością, ale już nie tylko w Szwajcarii, ale na całym świecie np. w Singapurze, gdzie jada się je np. z grzybami. Tak, jak dzisiaj u mnie.

 

ROSTI

SKŁADNIKI:

  • 800 gramów ziemniaków sałatkowych;
  • pół kostki masła;
  • gałka muszkatołowa;
  • sól, pieprz;

 

PRZYGOTOWANIE:

1. Gotuj 1 kg ziemniaków sałatkowych w mundurkach tak, aby pozostały lekko twarde w środku. Do tego dania nadają się jedynie prawdziwe ziemniaki sałatkowe, ponieważ po ugotowaniu i ich przestudzeniu da się je zetrzeć na tarce bez zniszczenia ich struktury – nie rozpadną się.

 

2. Ziemniaki odcedź i przełóż do miski. Gdy nieco przestygną obierz je ze skórki i pozostaw do całkowitego przestygnięcia. Ziemniaki spokojnie możesz ugotować i obrać dzień wcześniej i przechować w lodówce. Dzięki takiemu zabiegowi w dniu przygotowania rosti znacznie skrócisz sobie czas przyrządzania obiadu.

 

3. W składnikach podałem 800 gramów ziemniaków. Moim zdaniem 400 gramów ziemniaków to porcja właściwa na jedną osobę. Do takiej porcji ziemniaków idealna będzie patelnia o średnicy 20 centymetrów. Rosti powinny wypełniać całą patelnię, a więc dla dwóch osób trzeba smażyć osobno lub na osobnych patelniach. Lepiej jest zetrzeć tylko ziemniaki na jedną porcję, ponieważ mniejsza ilość ziemniaków ułatwia ich zmieszanie z przyprawami bez zburzenia ich struktury. Do startych ziemniaków dodaj sól, świeżo zmielony pieprz (sporo, sporo…) oraz dość sporo świeżo startej gałki muszkatołowej. Bardzo delikatnie i krótko mieszaj ziemniaki z przyprawami.

UWAGA: Rosti smaży się trudno, więc lepiej jest przygotować każdą porcję osobno.

 

4. Na 20 centymetrową patelnię wrzuć 2 łyżki masła, a gdy to jeszcze nie rozpuści się całkiem włóż starte ziemniaki.

 

5. Ziemniaki delikatnie rozprowadź po całej patelni formując placek lekko ubijając je od góry. Staraj się „zbić” ziemniaki w jednolitą całość dbając, by starte ziemniaki zachowały jednak swoją strukturę i by nie zrobiło się z nich puree. Placek winien mieć 1-2 cm grubości i mieć wyraźną strukturą tartych ziemniaków. Smaż na dość dużym ogniu.

 

6. Ważne, aby w czasie smażenia albo delikatnie obciążyć placek talerzem lub garnkiem lub po prostu delikatnie go ugniatając, aby ten się ładnie przyrumienił od spodu. Gdy ziemniaki wchłoną masło koniecznie dodaj odrobinę, aby placek nie pozostawał na suchej patelni.

 

7.  Po około 10 minutach trzeba placek odwrócić. W tym celu przykryj go np. pokrywką lub talerzem i odwróć patelnię tak, aby placek „wylądował” na pokrywce lub talerzu (gdy nie ma na patelni tłuszczu!).

 

8.  Patelnię postaw z powrotem na gazie, daj nieco masła i przełóż placek z pokrywki z powrotem na patelnię oczywiście usmażoną stroną do góry. Obciąż garnkiem i smaż na wolnym ogniu następne 10 minut.

 

9. Placek jest gotowy, gdy pięknie się zrumieni i stanie się bardzo, bardzo chrupiący, a na jego wierzchu widać będzie strukturę grubo tartych ziemniaków – im lepsze i prawdziwie sałatkowe ziemniaki, tym ta struktura będzie wyraźniejsza 🙂

 

10. Rosti zpodawaj ze speckiem, jajkiem sadzonym, stopionym serem (po odwróceniu rosti na drugą stronę nałóż nieco startego sera) lub po prostu z sosem grzybowym. Rewelacja!


Drukuj

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *