Pomidory faszerowane wegetariańskie przygotowałem na sposób turecki. Farsz w zdecydowanej mierze składa się z kuskusu, choć rzeczywiście bardziej tureckie byłoby użycie bulguru. Kuskus jest jednak nieco drobniejszy i lepiej przez to nadaje się do nadziewania warzyw. To był główny powód, dla którego wybrałem właśnie kuskus. A co Ty zastosujesz zależy od Ciebie; wybierz to, co preferujesz. Pamiętaj również, że nawet najbardziej dojrzałe pomidor mają choćby lekką nutę kwasowości, więc dość starannie buduj smak farszu. Koniecznie dodaj soku z cytryny, ale jeżeli całość będzie zbyt kwaśna nie wahaj się zrównoważyć smaku dodając np. miodu. Całe danie jest dość zgrabne i świetnie smakuje w letnie, upalne dni.

 

POMIDORY FASZEROWANE WEGETARIAŃSKIE

SKŁADNIKI:

  • 6 dużych, o zbliżonej wielkości pomidorów gruntowych;
  • 1 szklanka kuskusu lub drobnego bulguru;
  • 1 cytryna;
  • natka pietruszki;
  • dymka;
  • suszona mięta;
  • kmin rzymski;
  • koncentrat pomidorowy;
  • harissa lub inna ostra pasta;
  • słodka, mielona papryka;
  • oliwa extra vergine;
  • sól, pieprz;

 

PRZYGOTOWANIE:

1. Przygotuj wszystkie składniki.

 

2. Pomidory umyj i dokładnie osusz ręcznikami papierowymi. Odetnij górną część z każdego pomidora i wydrąż środek. Tak przygotowane pomidory odłóż na bok, a wydrążony miąższ umieść w misce.

 

3. Miąższ z pomidorów przełóż do blendera. Dodaj 1 łyżeczkę koncentratu pomidorowego dla wzmocnienia smaku; jeżeli wolisz możesz najpierw koncentrat przesmażyć na patelni, dzięki czemu dodatkowo wzbogacisz smak. Całość posól i nieco popierz. Zmiksuj na gładką masę.

 

4. Przelej zmiksowaną pulpę pomidorową do garnka i postaw na gaz. Dodaj 1 łyżeczkę suszonej mięty i doprowadź całość do wrzenia.

 

5. Do dużej miski wsyp szklankę kuskusu, a następnie zalej go gorącą pulpą pomidorową. Zachowaj proporcje: 1 szklanka kuskusu – 2 szklanki płynu.

 

6. Zamieszaj kuskus, a następnie owiń miskę folią spożywczą i pozostaw na 5 minut, aż makaron wchłonie wodę i spęcznieje.

 

7. W międzyczasie posiekaj nieco dymki i natki pietruszki.

 

8. Zdejmij folię z miski i spulchnij widelcem kuskus. Pozostaw na kilka minut, aż nieco przestygnie. Następnie wrzuć do niego 1-2 łyżeczki mielonego kminu rzymskiego, pół łyżeczki harissy lub innej, ostrej  pasty, 2 łyżeczki mielonej, słodkiej papryki, posiekane dymkę i natkę pietruszki oraz dodatkowo sól i pieprz do smaku, jeżeli potrzeba. Farsz wymieszaj bardzo dokładnie.

UWAGA: Farsz powinien być wyraziście doprawiony.

 

9. Dopraw farsz sokiem z połowy cytryny, wymieszaj i spróbuj. W razie konieczności dopraw jeszcze którąś z zastosowanych wcześniej przypraw (papryka, kmin rzymski, mięta, sól, pieprz). Jeżeli farsz jest dla Ciebie zbyt kwaśny dodaj do niego nieco miodu.

 

10. Na koniec wlej do kuskusu 2-3 łyżki oliwy extra vergine, aby wzbogacić smak i poprawić jego teksturę.

 

11. Gotowy farsz odłóż na bok. Twoje pomidory faszerowane wegetariańskie już wkrótce będą gotowe 😉

 

12. Faszeruj każdego wydrążonego wcześniej pomidora kuskusem do wysokości 3/4 każdego z pomidorów. Kuskus w trakcie pieczenia spęcznieje, więc gdy dasz go za dużo „wyjdzie” z pomidorów, jak powidła z garnka u Żwirka i Muchomorka 😀 Przykryj każdego pomidora jego „czapeczką”. Umieść warzywa w naczyniu żaroodpornym, skrop je oliwą, przykryj folią aluminiową i wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na około 30 minut.

 

13. Danie jest gotowe, gdy po upieczeniu pomidory faszerowane wegetariańskie są miękkie i lekko przyrumienione (aby tak się stało na ostatnie kilka minut pieczenia zdejmij z nich folię).

 

14. Pomidory faszerowane wegetariańskie podawaj z połówką cytryny, natką pietruszki i koniecznie z tureckim SOSEM CACIK (dzadzyk) – jak go zrobić dowiesz się <<TUTAJ>>.


Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *