Kasztany pieczone to prawdziwy przysmak i bomba witaminowa. Mowa oczywiście o odmianach jadalnych, nie zaś tych, z których w czasach szkoły podstawowej robiło się ludziki… Kasztany zdecydowanie najlepiej smakują zakupione wprost z ulicy, upieczone w specjalnym piecu. Na Krecie dla odmiany kasztany układa się na ziemi, spala na nich duże gałęzie, a następnie w uzyskanym popiole kasztany piecze, podobnie, jak nasze ziemniaki w ognisku. To chyba dwa najlepsze sposoby przygotowania kasztanów.

Cóż wtedy zrobić jednak, gdy ogniska w okolicy zrobić się nie da, pieca brak, a chęć na kasztany pieczone się pojawi? Jest sposób – piekarnik daje sobie z nimi całkiem dobrze radę. Może nie ma tego „ogniskowego” zapachu, skorupki nie są pięknie przypalone, ale kasztany pieczone w piekarniku i tak smakują wybornie.

 

KASZTANY PIECZONE

SKŁADNIKI:

  • 1 kilogram włoskich, hiszpańskich lub tureckich kasztanów jadalnych;
  • sól i/lub masło do podania (opcja);

 

PRZYGOTOWANIE:

1. Kup dobre kasztany. Jakie są dobre? Te twarde, pełne w środku. Każdego kasztana weź do ręki, lekko ugnieć, sprawdź, czy nie ugina się pod naciskiem. Gdy zdrowe, najlepsze są te włoskie, hiszpańskie i tureckie; na Krecie również jadłem wyborne, ale nie pamiętam ich pochodzenia. Zdecydowanie jednak nie chińskie – tych zwykle połowę do kosza wyrzucam po upieczeniu. Nie warto.

 

2. Kasztany umyj pod bieżącą wodą i dokładnie osusz suchą ściereczką.

 

3. Szpicem małego, ostrego nożyka natnij w poprzek skórkę na „grzbiecie” każdego kasztana – jak na zdjęciu. Staraj się nie uszkodzić wnętrza kasztana.

 

4. Rozgrzej piekarnik do temperatury 180 stopni z termoobiegiem. Wyjmij rozgrzaną blachę, połóż na niej papier do pieczenia, a na nim rozłóż nacięte kasztany.

 

5. Kasztany piecz około 25 minut mieszając je w połowie tego czasu, aby równomiernie się upiekły.

 

6. Wyjmij kasztany z piekarnika, ułóż je na suchej ściereczce i szczelnie owiń. Pozostaw je tak na 10 minut, aby skórka jeszcze łatwiej z nich odchodziła.

 

7. Kasztany pieczone smakują najlepiej jedzone zaraz po upieczeniu. Skórka powinna łatwo odchodzić; najlepiej zajadać solo, albo z odrobiną soli lub masła. Kasztany to bogate źródło witamin; są bardzo zdrowe i pożywne. Powinny być obowiązkowym składnikiem jesiennej diety.

Przy okazji pieczenia kasztanów możesz upiecz również BATATY – przepis znajdziesz <<TUTAJ>>.


Drukuj

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *